Boka här: 0770 – 17 50 52

Ryggvärk – Slipp Din Ryggvärk –

ryggvärk behandling

Har du ryggvärk?

Kan du inte riktigt röra dig som du vill?

Vill du undvika ryggvärk och ryggproblem i framtiden?

Du är inte ensam. Det beräknas att upp emot hela 80% av landets befolkning någon gång i sitt liv kommer att drabbas av ryggvärk och ryggbesvär.

Det är väldigt sällan ryggen som är ett problem vid ryggvärk. Orsaken hittas oftare i bål, höft eller ben.

Anledningen till detta är att du har en obalans i kroppen som skapar överanvändning av muskler, leder med mera i din rygg.

Genom att du och av våra behandlare hittar grundproblemet kan du påbörja behandlingen. Du får smärtlindrande behandling samt får övningar som gör att du återfår balans och slipper framtida rygg problem.

Ryggvärk drabbar alla!

Det drabbar inte bara vuxna utan även barn och ungdomar drabbas. Med den stillasittande kulturen som  vi har idag finns risken att ryggvärk och ryggproblem kryper ned i åldrarna samt att antalet drabbade bara ökar.

Det blir därför allt viktigare att sätta in förebyggande åtgärder för att undvika framtida ryggvärk och ryggproblem.

Det är även väldigt viktigt att du får hjälp med att lokalisera och diagnostisera din ryggvärk.

Att ha ont i ryggen kan bero på en eller flera problem och möjligheterna är väldigt många.

Ryggvärk & din ryggs uppbyggnad

Din rygg är en mycket komplicerad konstruktion bestående av bland annat kotor, diskar, nervknutar och muskler.  ont i ländryggen och ryggvärkSamtliga kan orsaka dig problem vid en eventuell skada.

Värken kan även den variera kraftigt mellan individer, skador och tillfällen.

Vid ett tillfälle kan en sträckning leda till en extrem smärta medan ett ryggskott kan kännas relativt lite. Vid nästa tillfälle kan resultatet vara det exakt motsatta.

För att inte riskera kroniska eller ökade problem med din rygg bör du besöka en av våra kiropraktorer eller naprapater för att ta reda på exakt var din värk kommer från samt varför värken har uppstått.

Väl där kan du även få hjälp med att komma tillrätta med problemet eller att underlätta rörligheten och i förlängningen även läkningen av ryggskadan.

Skulle det vara så att det rör sig om en allvarligare ryggskada så kommer din behandlare att rekommendera ett läkarbesök då vissa tillstånd inte bör manipuleras. Det kan kräva kirurgiska ingrepp för att komma tillrätta med.

Vad kan du själv göra för mindre ryggvärk?

ryggvärk egna övningar Så vad kan du då själv göra när du väl har drabbats av ryggvärk?

Några saker att hålla i åtanke är att du bör undvika sittande i så stor utsträckning som bara är möjligt då sittande utgör en stor belastning på din ryggrad.

Att ligga ned är ett bättre alternativ men se upp med att stanna i en och samma position för länge då det kan leda till ökad värk och stelhet.

Det allra bästa du kan göra är att stå upp och gå. Försök leva ditt liv som vanligt så långt som möjligt.

Genom att du rör på dig, står och går omkring lite hjälper du ryggen att läka snabbare och förhindrar att muskler stelnar och spänns allt för mycket.

Just spända muskler är ett typiskt problem som ofta är ett symptom på andra ryggbesvär.

När du har ont så spänner sig musklerna kring det området omedvetet vilket leder till att även de kan komma att värka.

Vid exempelvis ett ryggskott är det inte  helt ovanligt med muskelspasmer av varierande grad.

En av våra ryggbehandlare är till stor hjälp för dig i det läget. Detta då de kan hjälpa dig med att mjuka upp muskler och öka rörligheten i leder.

När du väl tillfrisknat vill du naturligtvis undvika att drabbas av ytterligare ryggproblem.

Slipp ryggvärk genom rätt träning

A och O för att undvika fortsatta problem är att stärka dina mag- och ryggmuskler.

Det du kan göra på egen hand är att promenera mycket, cykla och simma. Samtliga mycket effektiva för att stärka muskler.

Om du brukar besöka ett gym kan du, med hjälp av gymmets tränare, ta fram ett träningsprogram och de redskap som passar just dina behov bäst.

Du bör också snarast lära dig att lyfta på rätt sätt, med benen och inte med ryggen. Detta kan kräva en hel del övning innan det är något du gör på ren reflex men kan bespara dig väldigt mycket slitage på ryggen.

Tunga lyft, monotona rörelser och ryggbelastande positioner bör undvikas i största möjliga mån.

Om du ändå, i exempelvis jobbet, måste ägna dig åt något av det nämnda är det extra viktigt att du tränar för att stärka din rygg samt att du ser till att lyfta rätt.

Vad kan då ryggvärken vara?

ryggvärk ländryggenDet finns en rad problem där ryggskott (lumbago) är ett av de allra vanligaste.

Andra problem innefattar bland andra rygginsufficiens (svag rygg), diskbråck och ischias. Samtliga är möjliga att behandla och förebygga.

Ett obehandlat ryggskott kan dra ut på läketiden.

Om du dessutom inte tar tag i stärkandet av de muskler som bär upp din rygg kan du drabbas av återkommande ryggskott. Vilket ofta i slutändan leder till diskbråck med eventuell operation som följd.

Väljer du att ignorera din ryggvärk, som är en varningssignal från kroppen, riskerar du att ditt tillstånd blir kroniskt vilket kan ha en massiv inverkan på din livskvalitet.

Med tanke på hur enkelt det egentligen är både att behandla ryggbesvär samt att förebygga dem kan det kännas vansinnigt onödigt att behöva dras med värk för resten av livet.

Den lilla tid som krävs dagligen för att stärka din rygg och dina magmuskler är helt klart värt investeringen.