Boka här: 0770 – 17 50 52

Ryggskott

Du som lider av eller någon gång drabbats av ryggskott vet du hur otroligt ont det gör.

Du vill inget hellre än att få bli smärtfri och att kunna återgå till vanliga sysslor.

Vanliga aktiviteter och kanske till med att sitta ned är närmast outhärdligt. Du som tränar vet att ryggskott stoppar dig från att  vrida överkroppen eller böja dig framåt.ryggskott ett vanligt problem Ryggskott behandling

Ryggskott beskrivs många gånger av den drabbade  “precis som att ryggen håller på att gå av.”

Det finns många lösningar för att bli fri från ryggsmärtan. Tyvärr är majoriteten av dessa felaktiga.

För att undvika problem på lång sikt och tom kroniska problem som diskbråck mm behöver du få hjälp att hitta bakomliggande orsaker till ditt ryggskott.

Det finns flera studier som visar att behandling av en naprapat eller kiropraktor är mycket effektiv metod.

Del får du smärtlindring och dels får du hjälp att förebygga att på nytt drabbas av ryggskott.

Din behandling av ryggskott hos oss innebär att du får snabb hjälp att mjuka upp stela leder och muskler. Detta i  leder till ökad rörlighet så att du ganska omgående kan återgå till normala aktiviteter.

Fakta om Ryggskott?

Ryggskott (Lumbago Acuta) innebär en plötslig och mycket kraftig smärta i ländryggen, dvs den nedre delen av ryggen. Ryggskott  uppkommer ofta i samband med att du utfört tunga lyft eller att du vridit ryggen medans du befann dig i en framåtlutad position.

Smärtan förvärras med största sannolikhet tillfälligt då du rör på dig, men att hålla kroppen i rörelse påskyndar på läkeprocessen från ryggskottLumbago.

Om ryggvärken tillåter, försök så gott det går att arbeta som vanligt, men undvik att hålla kroppen i samma position någon längre stund.

Se till att ta regelbundna pauser och om möjligt en kortare promenad.

Kortare vilopauser i liggande läge kan kännas lindrande, men att ligga stilla alltför mycket leder till ökad stelhet och ryggskottet kommer att ta längre tid på sig att läka.

Ryggskott – Troliga orsaker som du bör veta

Det är vanligt att ryggskott slår till i samband med en hastig och felaktig rörelse ofta i kombination med att man böjer överkroppen framåt.

Ditt ryggont har kanske uppkommit utan att du kan härleda den till någon skada eller specifikt trauma som skulle ha utlöst den.

 Istället kan det vara en rad faktorer som läggs till en annan. Dålig hållning, brist på motion, hård ansträngning eller andra faktorer.

Då gränsen vad kroppen klarar av har passerats kan det leda till att man får ryggskott.

Den som redan har en försvagad rygg löper naturligtvis en  större risk att drabbas av ryggskott.

Undvik Ryggskott – Så Gör Du!

Du har alltid en fördel av att se till att du har en god stabilitet och grundstyrka i bålen. Det minskar risken för att du någon gång ska drabbas av ryggskott.

Försök även att undvika dessa faktorer som kan öka risken för ryggskott:

  • Den som är inaktiv och otränad löper större risk att drabbas av ryggont.
  • Långa pass av bilkörning.
  • Tunga, felaktigt utförda lyft.
  • Rökning, pga minskad blodtillförsel i muskler och leder.
  • Ärftliga faktorer kan öka risken för att drabbas av ryggskottLumbago.
  • Att ha blivit kall om ryggen eller suttit i drag
  • Intensiva vibrationer eller skakningar under längre tid.
  • Övervikt eller allmän dålig fysisk form.
  • Längre tids påfrestning, t ex graviditet.

Behandling av ryggskott

En behandling av ryggskott hos en legitimerad naprapat eller kiropraktor påskyndar läkeprocessen och du blir smärtfri snabbare och kan återgå till att leva normalt.

Med hjälp av mobilisering och manipulation ökar rörligheten och stelheten minskar.

Din ryggskottsbehandling hos oss leds av en handplockad och erfaren behandlare.

 Jag har fått ryggskott, vad kan jag göra?

  Vid ryggont vill man helst ligga helt stilla då varje liten rörelse är otroligt smärtsam. Men det gäller att gå emot denna instinkt

  • Sängläge är att rekommendera bara i den allra mest akuta fasen av ryggskottLumbago. Läkningen påskyndas av lättare rörelse trots att det gör ont.
  • Vid sängläge kan det kännas lindrande att ligga på sidan med benen i 90 graders vinkel. En kudde mellan knäna avlastar ryggmuskulaturen ytterligare.
  • Receptfria smärtstillande läkemedel kan vara till hjälp mot ryggvärken och göra det möjligt att fungera någorlunda normalt.
  • Undvik att lyfta tungt och att stå framåtböjd. Även vridningar av överkroppen bör undvikas.
  • Kiropraktor eller naprapat kan lindra symptomen och hjälpa dig att återgå till arbete och att leva som vanligt.
  •  Så fort smärtan avtagit tillräckligt kan lättare promenader lindra besvären.

Förebygga Ryggskott      

  • Leva aktivt och särskilt tänka på att träna upp en bra grundstyrka i bål och rygg.
  • Om du måste lyfta tungt, böj på benen och inte ryggen. Stå rakt framför föremålet och vrid inte på överkroppen under lyftet.
  • Om du måste lyfta tunga saker, se till att hålla armarna tätt intill kroppen och lyft aldrig föremålet över midjehöjd.
  •  Håll en ergonomisk riktig position då du arbetar. Din kiropraktor eller naprapat kan ge dig riktlinjer för vad du bör tänka extra på för att undvika ryggskottLumbago.
  • Se över din hållning, både stående och sittande. Behåll en naturlig svank, att sjunka ihop ger ökad muskelspänning och tryck på diskarna i ryggraden.

Om du redan har haft av ryggskott en eller flera gånger bör du vara extra noga med att tänka

på din hållning och att röra på dig och hålla din ryggmuskulatur i form. Det är  tyvärr inte ovanligt att drabbas av återkommande episoder av ryggskottLumbago.

Här kan du läsa mer om Symptomen och Övningar när du fått ryggvärk.