Boka här: 0770 – 17 50 52

Ont i ryggen

Bra övningar & behandlingar när du har ont i ryggen
ont i ryggen behandling & symptom

Hugger det till i ryggen när du rör dig? Känner du dig stel och har svårt att röra dig?

Att ha ont i ryggen ställer till en lång rad problem. Rörligheten minskar, stelhet och muskelvärk riskerar att öka allteftersom.

Som om det inte vore nog gör ofta även den minsta rörelse ont – ofta kan det bli svårt att sova och/eller att hitta en ställning där värken släpper om så bara för en liten stund.

Att ha ont i ryggen är, tyvärr, inget ovanligt. Det räknas med att upp till 80% av Sveriges befolkning någon gång i sitt liv upplever ryggvärk av något slag.

Orsakerna till att ryggen gör ont kan vara många, allt från ett tungt lyft till en felbelastning vid repetetivt arbete eller vid repetetiva sysslor.

Hur många gånger har vi inte, utan att tänka två gånger på saken, böjt på ryggen för att lyfta upp barnet, matkassarna eller flyttlådorna.

Har vi tur kan vi göra det upprepade gånger innan värken sätter in, har vi otur hugger det till i ryggen direkt med tilltagande värk och stelhet som följd.

 

När behövs behandling?

Ryggen är en känslig kroppsdel och består av ett flertal byggstenar som kan skadas eller irriteras.

Just hur ont i ryggen du får varierar inte bara mellan individer och orsaker utan också mellan tillfällen.

En enkel sträckning kan leda till extrem värk medan en skadad disk kan kännas besvärande men inte omöjlig att leva med.

Vid upprepning kan upplevelsen vara den direkt motsatta. Just därför är det mycket viktigt att besöka kunnig personal som kan hjälpa dig att diagnostisera din värk på ett korrekt sätt och avhjälpa problemet.

Skulle det röra sig om en allvarligare skada, så som ett bråck på disken eller en diskskada, kan värken lätt bli kronisk om den lämnas obehandlad eller om den felbehandlas.

En vanlig myt om att ha ont i ryggen

När du har ont i ryggen bör du, i så stor utsträckning som möjligt, undvika att sitta ned.ont i ryggen behandling myt & fakta

Att ligga är bättre än att sitta men att gå och stå är det allra bästa. Det är viktigt att inte förbli orörlig under en längre stund då detta kan förvärra både värken och stelheten.

 

Din behandling vid ryggsmärtor

På vårdcentralen kan du främst få hjälp med smärtstillande. Ibland får du också diverse övningar du kan göra hemma för att stärka din rygg och för att försöka hjälpa dig på vägen längs läkande.

För att verkligen gå till botten med vad som orsakar dina ryggproblem bokar du tid hos en av våra kiropraktorer eller naprapater.

Hos dem får du först hjälp att mjuka upp dina muskler och/eller dina leder så att din rörlighet ökar och förhindrar att dina ryggbesvär blir kroniska.ont i ländryggen-behandling-eftervård-ont-i-ländryggen

När du besöker en av våra kiropraktorer eller en naprapater så blir du först intervjuad för att din behandlare ska kunna diagnostisera dina problem för att kunna utföra en korrekt behandling.

Du kommer även att bli fysiskt undersökt – att ha ont i ryggen kan, som nämnts, ha en lång rad olika orsaker och det är viktigt att din kiropraktor eller naprapat tar reda på exakt vilken orsak din värk har så att de kan hjälpa dig på bästa sätt.

Många gånger kan du först känna dig lite stelare och eventuellt även uppleva en ökad smärta direkt efter en behandling. Detta är helt normalt och är övergående.

Slipp ha ont i ryggen genom att mjuka upp musklerna

Att mjuka upp muskler är viktigt vid ryggvärk.

Oavsett var exakt skadan eller irritationen sitter så kommer dina muskler att reagera genom att spänna sig/dra ihop sig vilket kan leda till muskelspasmer.

Vid långvarigt spända muskler kommer din ryggvärk att förstärkas då musklerna själva börjar värka och stelna. Ett besök hos kiropraktorn eller naprapaten kan bespara dig sådana besvär.

När du väl börjar läka bör du börja fundera på hur du bäst ska kunna undvika ryggvärk i framtiden.

 

Träningsövningar för att förebygga ont i ryggen

Det är viktigt att du lär dig lyfta rätt (med benen istället för ryggen), något som kräver en del träning innan det kommer per automatik.

Att stärka rygg- och magmuskler är även det ett viktigt steg till att slippa drabbas av smärtor i ryggen. Att promenera, cykla och att simma är bland de absolut bästa träningsformer du kan förta dig på egen hand då de innebär en förhållandevis liten belastning på din rygg.

Sitter dina ryggproblem långt upp i ryggen eller om du fortfarande har känningar så är simning det absolut bästa alternativet då det innebär minimal belastning på rygg och ryggrad.

Du kan med fördel även prata med tränare på ditt lokala gym för att få råd om vilka övningar och med vilka redskap du kan träna om du har en känslig rygg eller om du vill satsa på att stärka mag- och ryggmuskler.

Träningen i sig kan även den göra dig stel även om du stretchar.

I det läget kan det vara en bra idé att regelbundet besöka sin kiropraktor eller naprapat för att mjuka upp muskler och leder för att ytterligare minimera risken för ett återfall.